× Nettisivuillamme tehdyt jäsenhakemukset ja osoitteenmuutokset 21.4. ja 22.4.2021 klo 14.40 saakka eivät valitettavasti ole tallentuneet. Ole hyvä ja varmista, että tiedot ovat tulleet perille.

Vastuunjakotaulukko kertoo kuuluuko kunnossapitovastuu taloyhtiölle vai osakkaalle

Taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän on tiedettävä, miten kunnossapitovastuut asunto-osakeyhtiölain sekä taloyhtiön oman yhtiöjärjestyksen mukaan jakautuvat.

Asunto-osakeyhtiölaki määrittelee kenelle kiinteistön ja huoneistojen kunnossapitovastuu kuuluu. Lähtökohtaisesti ulkopinnat ja rakenteet kuuluvat taloyhtiön vastuulle. Huoneiston sisäpuoli ja asunnon pinnat ovat osakkaan vastuulla. Vastuunjakotaulukosta voi selvittää kunnossapitovastuut yksityiskohtaisesti.

Yhtiöjärjestyksessä voi olla osin asunto-osakeyhtiölaista poikkeavia määräyksiä kunnossapitovastuun jakautumisesta osakkaan ja taloyhtiön kesken. Tämä on syytä huomioida ja tietää oman taloyhtiön kohdalta, jos tällaisia poikkeamia on.

Jäsentalojen hallitukset ja isännöitsijät voivat soittaa Kiinteistöliiton lakineuvontaan sekä hyödyntää jäsensivujen Lakihelppi-palvelua vastuunjakoa koskevissa kysymyksissä.

Vastuunjakotaulukot julkaisee Kiinteistöliiton omistama Kiinteistömedia Oy. Vastuunjakotaulukoita on tiiviimpiä sekä kattavampia (kaikista jäsentalot saavat 20 % alennuksen) ja ne ovat nimeltään: