Alustatalous ja asunto-osakeyhtiöt

7.8.2018

Media on pullollaan kuluttajille enemmän tai vähemmän vieraita käsitteitä kuten alustatalous, jakamistalous, disruptio, IoT (Internet of Things), AI (artifical intelligence) ja niin edelleen. Tässä blogissa kurkataan hieman alustatalouden ja digitaalisen disruption syövereihin.

Alustatalous tarkoittaa uutta talouden alaa, jossa palveluntuottaja tarjoaa alustan, jonka päälle muut toimijat voivat tarjota lisäarvoa tuottavia tuotteita tai palveluita. Alustatalous liittyy kiinteästi digitaaliseen disruptioon, jolla tarkoitetaan digiteknologian mahdollistamaa muutosta palveluntuottajan toimintatapaan ja asiakkaan käyttäytymiseen. Käsitteenä disruptio tarkoittaa sitä, että innovaatio, ilmiö tai keksintö mullistaa nykyisen toimintatavan ja pakottaa miettimään toimintatavan uudestaan.

Alustat lyhentävät perinteisiä arvoketjuja ja tuovat nykyiseen liiketoimintaan häiriöitä yhä useammalle palveluntuottajalle. Alustoja voi ajatella esimerkiksi virtuaalisena tavaratalona, jossa tavaratalon omistajat huolehtivat tavaratalon teknisestä alustasta, jonne muut toimijat voivat tarjota tuotteitaan ja palveluitaan alustan hyödyntäjille. Alusta on siis käytännössä markkinapaikka. Useimpien tuntema alusta on esimerkiksi Verkkokauppa.com.

Markkinoiden lisääntyvä palvelutarjonta on saanut palveluntuottajien kehitysyksiköt takajaloilleen. Useilla palveluntuottajilla onkin meneillään erilaisia toisistaan irrallaan olevia digihankkeita, joiden odotetaan ratkaisevan monenlaisia ongelmia. Kokonaiskuva voi kuitenkin jäädä pirstaleiseksi, jos yksittäisiä palveluita ripotellaan sinne tänne. Jonkin tahon tulisi käynnistää kehityshanke, jossa pohdittaisiin esimerkiksi asunto-osakeyhtiöille suunnatun alustan rakennetta ja sisältöä. Näin markkinoille saataisiin asunto-osakeyhtiöille suunnattu ”verkkokauppa”, jonne alan toimijat voisivat tarjota tuotteita ja palveluita.

Yksittäiset digihankkeet tuottanevat tekijöilleen lisäarvoa, mutta kuka ottaisi vastuulleen asunto-osakeyhtiötä koskevan alustan kehittämisen ja sen toteuttamisen? Vai onko tällaiselle alustalle tarvetta nyt tai tulevaisuudessa?

Jari Virta

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton kehityspäällikkö.