Eduskuntavaalit 2023: Taloyhtiöiden ilmastotyö jää puolitiehen ilman tekijöitä ja rahaa

10.1.2023

Taloyhtiöillä on tärkeä rooli ilmastotyössä ja päästöjen vähentämisessä. Noin 20 prosenttia kaikesta energiasta käytetään asuinrakennuksissa. Energiatehokkuutta parantamalla kodeissa käytetyn energian määrää voidaan vähentää, mutta ilman päästötöntä energiajärjestelmää ei ole päästötöntä asumista. Energiajärjestelmän päästöjen vähentämistä tulee jatkaa päämäärätietoisesti.

Kiinteistöliiton taloyhtiöväelle kohdennetun ilmasto- ja energiakyselyn mukaan 90 prosenttia vastaajista pitää energiatehokkuuden parantamista tärkeänä. Samalla miltei puolet vastaajista kokee tarvitsevansa enemmän tietoa siitä, mistä lähteä liikkeelle tai sitten energia-asiat jäävä muiden asioiden jalkoihin. Jopa 70 prosenttia vastaajista katsoi, että energiatehokkuuden parantamisen pitäisi olla taloudellisesti nykyistä kannattavampaa, jotta taloyhtiössä ryhdyttäisiin toimenpiteisiin.

Yhtälöä vaikeuttaa se, että korjausrakentamisen rahoituksen saaminen on monin paikoin vaikeutunut.

Päätöksentekijöiden tuleekin varmistaa, että asumisen päästöjen vähentämiseen on tarjolla riittävästi taloudellista tukea. Samalla taloyhtiöiden perusparannuslainojen valtiontakausjärjestelmän puutteiden korjaaminen toisi helpotusta tilanteeseen.

Ilmastonmuutoksen hillinnän lisäksi on syytä aloittaa lisääntyviin ja voimistuviin sään ääri-ilmiöihin varautuminen pikimmiten. Rakennusten elinkaari on pitkä - tänään rakennettu talo on pystyssä vielä 2070-luvulla. Asuinrakennukset muodostavat keskeisimmän osan kansallisvarallisuudestamme, joten on huolehdittava siitä, että ne pysyvät asuinkelpoisina myös vaikeutuvissa sääoloissa.

Lukuisia aloja piinaava työvoimapula vaikeuttaa myös taloyhtiöiden ilmastotyötä: rakentajia, asentajia ja suunnittelijoita tarvitaan. Ilmalämpöpumppu ei asenna itse itseään, eikä maalämpökaivoa porata talkoovoimin. Ammattilaisia ei synny tyhjästä, vaan osaaminen vaatii panostuksia koulutukseen.

Blogi on osa Kiinteistöliiton eduskuntavaalit 2023 -sarjaa. Kiinteistöliitto on suomalaisten taloyhtiöiden edunvalvoja. Kirjoituksissa nostetaan ja avataan suomalaisten taloyhtiöiden kannalta keskeisiä teemoja, joista päätetään eduskunnassa.

Ennakkoäänestys kotimaassa: 22.–28.3.2023
Ennakkoäänestys ulkomailla: 22.–25.3.2023
Vaalipäivä: 2.4.2023

Janne Salakka

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton yhteiskuntasuhdepäällikkö.

Lisää blogikirjoituksia