× Maksullinen lakineuvonta on suljettu torstaina 18.4.

#energiamurros = #asuminen 2.0 ??

14.12.2017

Marraskuun lopulla julkisuuteen putkahti Energiamurrosareenan loppuraportti. Murrosareenassa on tehty ansiokasta työtä keskustelun herättämisessä ja ison kuvan tuomisessa keskiöön. Työssä on pyritty löytämään uusia näkymiä, jotka kiihdyttäisivät muutosta kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa. Murrosareena nostaa esille erityisesti lämmöntuotannon ja liikkumisen sähköistämisen, kilpailun lisäämisen ja energiajärjestelmän joustavuuden. Asumisen myös ennustetaan mullistuvan tulevaisuudessa.

Asumisen kannalta kaksi murrosareenan esittämää muutospolkua ovat erityisen kiinnostavia: ”Rakennusten nettoenergiankulutuksen puolittaminen” ja ”Käyttäytymisen muutoksella kotitalouksien energiankulutusta alas”. Sinällään nämä kaksi muutospolkua eivät tarjoa uusia, mullistavia ajatuksia asumisen energiatehokkuuden parantamiseen. Oikeastaan se on lohduttavaa, koska näin meidän ei tarvitse kuin muuttaa sanat teoiksi.

Koska aikaa ja rahaa ei ole tuhlattavaksi, on keskityttävä tehokkuudeltaan parhaisiin toimenpiteisiin. Esimerkiksi asuntokohtaisen lämmönmittauksen miettimiseen ei kannata uhrata enää yhtään energiaa. Asukkaan keinot vaikuttaa sisälämpötilaan ovat hyvin rajalliset. Oikeasti merkitykselliset asiat sisälämpötilojen osalta tehdään rakennus- ja lämmitysjärjestelmätasolla.

Energiamurros voi olla asuminen 2.0 tai asuminen 2.0 voi olla energiamurros. Uusia älykkäitä asiakas- ja asukaslähtöisiä ratkaisuja tarvitaan. Mutta taloyhtiöiden energiaviisauden parantaminen voidaan aloittaa heti laittamalla perusasiat kuntoon ja ottamalla niin sanotusti löysät pois energiankäytöstä. Pelkästään näin on arvioitu saavutettavan 10-15 prosentin säästö taloyhtiöiden energiankulutuksessa viihtyvyydestä tinkimättä ja ilman kalliita korjaustoimenpiteitä.

Kiinteistöliittokin on ollut energiaviisaan asumisen kärkijoukossa jo vuosikymmenien ajan. Avainsana energiamurroksen ja resurssiviisauden osalta on selkokielinen viestintä ja suunnitelmallinen kiinteistönpito, jonka on oltava kaiken keskiössä.

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton johtava asiantuntija (energia ja ilmasto).

Energiamurrosareena: http://smartenergytransition.fi/fi/murrosareena/

Suunnitelmallinen kiinteistönpito: https://www.kiinteistolehti.fi/suunnitelmallinen-kiinteistonpito/

Energiahukka: http://energiahukka.fi/hukkajahti/

Kerrostalon ilmastonmuutos - energiatalous ja sisäilmasto kuntoon (KIMU) -tutkimushanke 2009-2011. Kiinteistöliitto, VTT, Aalto-yliopisto. http://www.teeparannus.fi/parhaatkaytannot/tutkimusjakehitys/kimu/