Esteettömyysremontit: näin kunta voi tukea ikääntyneiden kotona-asumista

29.3.2017

Suomen väestö harmaantuu: vuoteen 2030 mennessä tarvitsemme arviolta 1 000 000 esteetöntä asuntoa. Kunta voi tukea esteettömyyttä myöntämällä taloyhtiöille avustuksia esimerkiksi jälkiasennushissin asentamiseen. Samalla ikääntyneiden ja lapsiperheiden kotona-asuminen helpottuu. Nykyiset esteettömät asunnot ja arvioitu uudistuotanto kattavat vuoden 2030 tarpeesta noin 600 000 kpl eli 60 prosenttia. Valtaosa jäljelle jäävästä vajeesta olisi siis katettava olemassa olevien asuntojen korjauksilla.

Käytännön korjaustoimenpiteissä yksittäiset taloyhtiöt ovat avainroolissa. Taloyhtiö voi käyttää esteettömyyden itsearviointiin apuna esimerkiksi Suunnitelmallisen kiinteistönpidon KIPI-kortistoa tai esteettömyyden itsearviointiin tehtyä mobiilisovellusta.

ARA on tuottanut Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEn ja Kiinteistöliiton kanssa yhteistyössä mobiilisovelluksen asuinkerrostalojen esteettömyyden itsearviointiin, jolla taloyhtiön isännöitsijä, hallitus, osakkaat ja asukkaat voivat arvioida itse ulkoalueiden ja yhteisten sisätilojen esteettömyyttä. Sovelluksen käyttäminen on maksutonta, mutta käyttäjäksi täytyy rekisteröityä. Se tapahtuu arviointikohteen lisäämisen yhteydessä joko suoraan sovelluksesta tai palvelun verkkosivulta. (Palvelu on sulkeutunut)

Taloyhtiöiden on mahdollista saada esteettömyyskorjauksiin myös rahallista avustusta Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAsta. Avustuksen määrä on tällä hetkellä 45 prosenttia hyväksytyistä korjauskustannuksista. Lisätietoa ARAn sivuilta.

Kannustamme kunnan päättäjiä ja taloyhtiöitä lähtemään yhteistalkoisiin esteettömyyden parantamiseksi: lisävuodet kotona tuovat säästöä kunnan kassaan, mutta myös onnellisia vuosia monelle ikääntyneelle.

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton kehityspäällikkö.

Jari Virta