Kallis energia vie kotitalouksien rahat

24.8.2022

Julkaisimme Pellervon taloustutkimuksen ja Omakotiliiton kanssa Asumismenot 2022 -selvityksen. Siinä tarkastellaan runsaan 20 kaupungin vuokra- ja omistusasumisen menojen kehitystä ja menojen tilastollista euromäärää.

Asumismenot kasvavat tänä ja ensi vuonna isolla osalla kotitalouksia viime vuosia selvästi nopeammin. Erot kotitalouksien välillä ovat kuitenkin poikkeuksellisen suuria. On huomattava, että selvityksessä vertaillaan (vakio-oletuksilla) tyyppitapauksia, mutta reaalimaailmassa esim. asuinrakennusten lämmitystavat, rakennusten talotekniset ratkaisut ja rakennustekniset olosuhteet, sekä kiinteistön käyttötavat ja sähkösopimuksen sisältö poikkeavat huomattavasti tapauksesta toiseen. Näillä kaikilla on huomattavia vaikutuksia myös asumismenojen tasoon yksittäiselle kotitaloudelle. Kaupunkikohtaisilla maksuilla ja tariffeilla, ja asuntojen hinnoilla on myös tärkeä roolinsa.

Asumismenot kasvavat tänä ja ensi vuonna merkittävästi suhteessa kotitalouksien käytettävissä oleviin tuloihin. Energian jyrkkä kallistuminen on keskeinen syy menojen kasvuun. Kansantalouden kokonaistilanteessa asumis- ja energiamenojen osuus nousee uusiin ulottuvuuksiin, jopa yli 30 prosenttiin. Tämän seurauksena kotitalouksien mahdollisuudet käyttää rahaa muihin hankintoihin vaikeutuvat. Tällä on vaikutusta myös palveluiden markkinaan, työllisyyteenkin.

Nyt on tarjottava apuja energian säästöön ja energiatehokkuuden parantamiseen. Laadukas yhteistyö viranomaisten ja yksityisten tahojen kesken on välttämätöntä. Kuntien sekä valtion on myös visusti varottava lisäämästä entisestään asumisen kustannuslastia. Kuntien on oltava erittäin pidättyväisiä kuntakohtaisesti määriteltävien verojen ja maksujen korotuksissa. Nyt ei ole oikea aika isoille tuottotavoitteille kuntien energiayhtiöistä.

Julkisessa keskustelussa esillä olleet sähkön verotuksen määräaikaista leikkuria ja asumistuki-instrumentin käyttöä kotitalouksien avittamiseen yli pahimman energiakriisin on erittäin perusteltua selvittää. Energian käyttöä vähentämällä taloushaasteeseen pystytään monissa tapauksissa paljonkin reagoimaan, mutta läheskään kaikilla kotitalouksilla tämä ei tule riittämään.

Lue lisää - Asumismenojen osuus kotitalouksien tuloista kasvaa tänä vuonna rajusti

Jukka Kero

Kirjoittaja on Kiinteistöliito pääekonomisti