Kiinteistönpidon työvälineiden kehittäminen jatkuu

2.10.2018

Asunto-osakeyhtiöiden kiinteistönpito on kyselyiden mukaan heikolla tasolla, vaikka asunto-osakeyhtiölaki velvoittaa yhtiön hallinnon esittämään vuosittain selvityksen seuraavien viiden (5) vuoden kunnossapitotarpeesta. Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometrien mukaan alle 60 prosenttia liiton jäsenkunnasta on laatinut lakisääteisen kunnossapitotarveselvityksen tai kunnossapitosuunnitelman. Muiden kiinteistönpitoon liittyvien työvälineiden hyödyntäminen on vielä tätäkin alhaisemmalla tasolla.

Kiinteistönpidon työvälineiden ymmärrettävyys ja helppokäyttöisyys ovat avainasemassa, kun kiinteistö- ja rakennusalalla pohditaan niiden kehittämistä. Kiinteistöliiton jäsenkunnalle tehdyn kyselytutkimuksen mukaan kiinteistönpidon työvälineitä pidetään toimivina, mutta niitä ei hyödynnetä käytännössä. Kyselytutkimuksista tehdyn synteesin mukaan asunto-osakeyhtiön osakkaat ja isännöitsijät eivät aina ymmärrä kiinteistönpidon työvälineiden arvoa. Tähän vaivaan on pyritty löytämään uudenlaisia lääkkeitä.

Kiinteistöliitto on pyrkinyt edistämään suunnitelmallista kiinteistönpitoa tuottamalla muun muassa KIPI-kortit vuonna 2014. Kortisto on saanut hyvän vastaanoton taloyhtiömaailmassa. Kortistoa täydennettiin ensimmäisen kerran vuonna 2016 kahdella kunnossapitosuunnitelman esimerkkiratkaisulla ja yhdellä kiinteistönpidon yhteenvetokortilla. Tällä hetkellä KIPI-kortistoa ollaan päivittämässä ja samalla niiden verkkosivusto uudistuu. Uudistuvat kortit saataneen valmiiksi lokakuun loppuun mennessä ja ne tulevat sijaitsemaan Suomen Kiinteistölehden verkkosivustolla.

KIPI-korttien rinnalla ollaan valmistelemassa myös asunto-osakeyhtiön kiinteistönpidon edistämiseen tähtäävää verkkosovellusta, joka valmistunee vuoden 2019 alkuun mennessä.

Jari Virta

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton kehityspäällikkö.