Korjaushankkeissa korostuu entistä enemmän suunnitelmallisuus - myös rahoitus otettava alusta alkaen suunnittelupöydälle

27.11.2019

Kiinteistöliitto julkaisee Korjausrakentamisbarometrin torstaina 28.11. Tuloksissa tuodaan esille miltei 3000 Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöiden edustajien ajantasaiset vastaukset korjausrakentamisesta. Kannattaa tutustua tuloksiin tarkemmin Kiinteistöliiton nettisivuilla torstaina.

Uusia avustuksia on tarjolla ensi vuodesta lähtien

Taloyhtiöiden korjaaminen ja sen suunnittelu on yhä ajankohtaisempaa. Rinteen hallituksen ohjelmassa on monia tavoitteita, joilla pyritään vaikuttamaan asumiseen ja kiinteistönpitoon. Esimerkiksi energiatehokkuutta ja sähköautojen latausjärjestelmiä pyritään edistämään vaativien ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Kepin lisäksi on tarjolla porkkanaa, eli avustuksia. Kosteus- ja sisäilmaongelmaisten kohteiden avustusten lisäksi on tarjolla kolmevuotinen avustusohjelma uuden energia-avustuksen muodossa. Näihin kannattaa tutustua Aran nettisivuilta, kun säädökset ovat valmistuneet tämän vuoden lopulla!

Rahoituksen suunnittelu käyntiin jo hankkeiden startissa

Viime aikoina on keskusteltu paljon kiinteistöjen arvoista, ja myös siitä, mitä vaikutuksia aluekohtaisilla eroilla on korjaushankkeiden rahoitusmahdollisuuksiin. On hyvä muistuttaa, että on yhä tärkeämpää ottaa rahoituksen suunnittelu agendalle jo vähänkään isompien korjaushankkeiden alkumetreillä, osana kokonaisuutta.

On tullut jopa pääkaupunkiseudulla vastaan tapauksia, että korjaushanke on jo urakoiden osalta kilpailutettu ja vasta sen jälkeen on alettu neuvotella pankin kanssa. Ja vähintään on petytty lainalupauksen maksimimäärästä. Ennakkovarautuminen ei ole siten turhaa missään päin Suomea. Keinoja löytyy, niihin pitää tutustua riittävällä tarmolla sekä osakkaiden, hallitusten että erityisesti isännöitsijöiden.  Kiinteistöliiton jäsenpalveluissa on monenlaista apua saatavilla ja talous- ja veroneuvontaa on tarjolla puhelimitse. Myös ajankohtaiskoulutuksissa kaikkialla Suomessa näitä asioita käydään huolella läpi.

Pää kylmänä avustuksien kanssa

Lopuksi vielä avustuksista. Suunnitelmallisuuden tasoa ei pidä vähentää, vaikka avustuksia olisi tarjolla. Kiireessä ja huolettomasti käynnistetyssä hankkeessa voidaan hukattujen avustusvarojen lisäksi ajaa hankkeet sivuraiteille.  Avustukset ovat hyvä renki, mutta huono isäntä.

Jukka Kero

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton pääekonomisti