Liikennevälineitä tulee lisää, mutta riittääkö tila taloyhtiöissä?

Kiinteistöliitto selvitti keväällä taloyhtiöiden liikenteeseen ja kestävään liikkumiseen liittyviä näkemyksiä ja tarpeita suurimmissa kaupungeissamme. Kyselyyn tuli lähes 2700 vastausta, joista suurin osa oli taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajilta. Kysely on osa Liikenneviraston avustamaa Liikennepalvelut taloyhtiöissä -hanketta, jonka Kiinteistöliitto toteuttaa yhdessä Mobinet Oy:n kanssa. Hanke jatkuu edelleen, mutta julkaisimme alustavat kyselyn tulokset elokuun alussa.

Lähes kaikki kerrostaloyhtiöissä asuvat maksavat pysäköinnistä. Rivitaloyhtiöissäkin pysäköinti on maksullista joka toisessa taloyhtiössä. Pysäköinnin hinta vaihtelee taloyhtiön sijainnin ja autopaikan tyypin mukaan muutamasta eurosta jopa kolmeensataan euroon kuukaudessa. Näitä vertailutietoja on harvoin ollut tarjolla.

Noin joka kolmannessa taloyhtiössä autopaikkoja ei riitä kaikille, joten niitä jonotetaan. Eniten jonoja on keskustojen kerrostaloissa. Paikkojen uudelleen arpomista sopivin väliajoin ei ole käytetty ratkaisuna juuri missään.

Autopaikkojen tarvetta vähentävät yhteiskäyttöautopalvelut tunnetaan taloyhtiöissä kyselyn perusteella hyvin. Yhteiskäyttöautoja käytetään kuitenkin vasta lähinnä pääkaupunkiseudulla, jossa runsas kymmenesosa vastaajista on käyttänyt tai harkinnut käyttävänsä yhteiskäyttöautoa. Vastausten perusteella ainakin joka kolmannessa taloyhtiössä voitaisiin osoittaa autopaikka yhteiskäyttöautolle.

Pyörien säilytystilasta on taloyhtiöissä pääsääntöisesti pulaa. Säilytystilat riittävät hyvin vain joka neljännessä taloyhtiössä. Eniten tilanpuutetta on Helsingin kantakaupungissa, mutta myös rivitaloyhtiöissä. Vaikeinta tilan löytäminen pyörille on vanhoissa taloissa, mutta vastausten perusteella myös joka kolmannessa 2000-luvulla rakennetussa taloyhtiössä pyörät mahtuvat varastoihin huonosti tai vain välttävästi.

Riittämättömät säilytystilat taloyhtiössä ovat haaste myös ympäristötavoitteiden kannalta. Kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa on asetettu tavoitteeksi kävelyn ja pyöräilyn matkamäärien kasvattaminen kolmanneksella nykyisestä.

Myös peräkärryjen ja kuormapyörien säilytys haastava rasti taloyhtiöissä. Pyörien peräkärryjen säilytys on pystytty järjestämään toimivasti vain joka neljännessä taloyhtiössä. Sähköpyörien lataukseen ja kuormapyörien säilytykseen liittyviä kysymyksiä ei taloyhtiöissä ole pohdittu juuri lainkaan.

Kyselyn vastaajista noin 400 osallistuu taloyhtiönsä hallituksen kanssa hankkeen ohjattuihin ryhmäkeskusteluihin, joiden teemoja ovat autopaikkojen hinnoittelu, yhteiskäyttöautot ja kuormapyörät. Ryhmäkeskusteluihin on varattu aikaa syyskuun alkupuolelle asti. Ryhmäkeskusteluiden jälkeen hankkeessa laaditaan apuja taloyhtiöiden päätöksentekoa tukemaan. Hanke päättyy vuoden 2018 lopulla, jonka jälkeen myös sen loppuraportti julkaistaan.

Lue kyselyn tiedote ja tulosaineisto

Jukka Kero

Jukka Kero

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton pääekonomisti

Lisää blogikirjoituksia

Haku