× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Mihin ne vastikkeet oikein menivät?

20.9.2017

Kiinteistöliitto julkaisi viime viikolla Indeksitalo 2017 -selvityksen ja Tilastokeskus puolestaan Asunto-osakeyhtiöiden talous -tilaston luvut vuodelta 2016. Molempien viesti on selkeä: asumisen ja kiinteistönpidon kustannukset jatkavat kasvuaan. Samalla erinäiset korjaushankkeet ovat ajankohtaisia, joten rahaa pitäisi löytää myös ylläpitoon ja korjaamiseen. Mihin osakkaiden maksamat vastikkeet sitten käytettiin ja miltä kehitys näyttää?

Viime vuosilta ikävän tuttu tilanne. Kustannukset ovat selvitysten mukaan taas nousseet ja seuraavan vuoden budjettia laatiessa on todennäköisesti jälleen varauduttava vastikkeen korotuksiin. Kaupunkikohtaiset erot kehityksessä ovat kuitenkin huomattavia. Enimmillään kustannukset (kiinteistöverot, kaukolämpö, veden hinta, kiinteistösähkö ja jätehuoltokulut) laskivat Indeksitalo -selvityksessä miltei kolme ja enimmillään nousivat 10 prosenttia vuodesta 2016. Kaikissa tarkastelluissa kaupungeissa kiinteistöveroja ja tariffeja maksetaan Indeksitalossa keskimäärin 2,62 euroa huoneistoneliöltä kuukaudessa (2,58 vuonna 2016). Tämä tekee esimerkiksi 90-neliöisessä kerrostalohuoneistossa 2834 euroa vuodessa. Vuonna 2010 lukema oli 2192 euroa, eli kulut ovat seitsemässä vuodessa kasvaneet lähes kolmanneksen verran.

Tilastokeskuksen julkaisemasta Asunto-osakeyhtiöiden talous -tilastosta saadaan karkea arvio siitä, mihin osakkaiden maksamat vastikkeet oikein upposivat. Tilaston mukaan kiinteistönhoitokulut asunto-osakeyhtiömuotoisissa kerrostaloissa koko maassa vuonna 2016 olivat 5,13 ?/m2/kk. Tästä summasta noin 27 % meni korjauskuluihin, 21 % lämmityskuluihin ja kiinteistöveroon 6,5 %. Hallintokulut haukkasivat 9 prosentin osuuden, vesikulut 7,5 prosentin sekä käytön ja huollon kulut reilun 11 prosentin osuuden hoitokuluista. Tämän tilaston perusteella kiinteistöveron määrä on kasvanut seitsemässä vuodessa 62 prosenttia ja lämmityskulut yli 11 prosenttia. Asumisen kustannukset vievät jatkuvasti enemmän ja enemmän kotitalouksien käytettävissä olevista tuloista ja ongelmaan on syytä vihdoinkin herätä. Hallituksen tuore esitys kiinteistöveron korotuksista ei ole askel oikeaan suuntaan..

Indeksitalo 2017 -selvitys

Asunto-osakeyhtiöiden talous -tilasto (Tilastokeskus)

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton talous- ja veroasiantuntija.

Juho Järvinen