× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Poissa silmistä, poissa mielestä?

15.11.2017

Korjaushanke. Tuo taloyhtiön asukkaiden kohtaama haaste, mutta myös mahdollisuus. Lähes joka toisessa taloyhtiössä on tälläkin hetkellä jokin korjaushanke käynnissä tai suunnitteluvaiheessa. Taloyhtiön osakkaiden ja hallinnon osalta käynnissä olevan hankkeen suunnittelu ja siihen varautuminen on kuitenkin toivottavasti aloitettu jo vuosia sitten. Näin pitäisi olla, mutta valitettavasti välillä hiljaisuus voittaa yhtiössä.

Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometrin mukaan joka toisessa asunto-osakeyhtiössä on vuosittain korjaushanke käynnissä tai suunnitteluvaiheessa. Ulospäin näkyvät korjaukset vaativat paljon taustalla tehtävää suunnittelua ja valmistelua. Korjaushankkeeseen valmistautuminen tulisi aloittaa taloyhtiössä laatimalla pitkänaikavälin kiinteistönpidon suunnitelma, jossa tulevat hankkeet aikataulutetaan ja myös rahoitusta mietitään. Perusteellisesti ja ennen kaikkea avoimesti valmisteltu hanke luo vankan pohjan hankkeen toteuttamiseksi. Tällöin osakkaat myös tietävät minkälaisia taloudellisia vaikutuksia hankkeesta aiheutuu ja milloin.

Avoin keskustelu, tiedon jakaminen sekä tulevaisuuden suunnittelu olisi ensiarvoisen tärkeää taloyhtiöissä, mutta miksi tulevista hankkeista ei aina haluta puhua? Valitettavasti välillä törmätään yhtiöön jossa tulevasta isosta putkiremontista ei haluta puhua. Ollaan hiljaa ja odotellaan. Menisikö se remonttitarve pois, jos ollaan vain hiljaa? No, ei se mene. Sen sijaan mahdollisuudet vaikuttaa remontin ajankohtaan, toteutustapaan, kustannuksiin sekä rahoitusmalliin vähenevät. Elinkaarensa lopussa putkisto on pakko uusia ja silloin se on tehtävä, maksoi mitä maksoi. Varautumalla ja suunnittelemalla hyvissä ajoin korjaushankkeet ovat mahdollisuuksia, pakonedessä tehtäessä yleensä haasteita. Miten haluaisit omassa taloyhtiössäsi toimittavan?

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton talous- ja veroasiantuntija.

Juho Järvinen