Taloyhtiöiden talous 2020 – Mitä huomioitavaa budjetinteossa?

18.10.2019

Vuosi 2019 vetelee viimeisiään, ja osa taloyhtiöistä ja isännöitsijöistäkin kääntää jo tässä vaiheessa katsettaan kohti uutta toiminta- ja tilivuotta.

Kiinteistöliitossa on perinteisesti autettu hyvien ja tarkkojen budjettien tekoa Talousarvio-ohjeen muodossa. Tähän ohjeeseen on taustojen lisäksi tarjottu valtion talousarvion vaikutukset ja tärkeitä tärppejä kustannuslajikohtaisesti. Verojen muutokset ovat keskeisiä asioita vuodesta toiseen. Samoin esim. mahdolliset avustusten muutokset suuntaan tai toiseen.

Vuodelle 2020 valtiontaloudesta tulevat veronkorotuspaineet ovat maltillisia. Kuitenkin, mikäli hallitusohjelman monet kirjaukset toteutuvat edes suurin piirtein, vuodesta 2021 lähtien veropaineet taas lisääntyvät. Esimerkiksi lämmittämistä ja kiinteistöveroa koskien. Myös jätehuoltoa koskevia isompiakin muutoksia on taivaanrannassa. Näistä kaikista on syytä olla vainu päällä taloyhtiöissäkin.

Valtakunnallinen talousarvio-ohje laaditaan lokakuun alkupuolella, ja se päivitetään heti seuraavan vuoden alussa. Monet Kiinteistöliiton alueyhdistykset tarjoavat vuoden lopulla lisäksi kuntakohtaisia vero- ja maksutietoja. Näiden kaikkien aineistojen avulla taloyhtiön talousarvio-ohjeen laatiminen helpottuu huomattavasti. Taloyhtiön omista hankkeista ja muutoksista ratkeaa sitten muut talousarvioon vaikuttavat asiat.

Kiinteistöliiton talousarvio-ohje on jäsenpalvelua. Jäsenille aineisto on saatavilla täältä (vaatii kirjautumisen jäsenenä)

Jukka Kero

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton pääekonomisti