× Maksullinen lakineuvonta on suljettu torstaina 18.4.

Taloyhtiön talouden peruspilarit oltava kunnossa

19.10.2022

Keskustelu energia- ja kustannuskriisin vaikutuksista ja hallintakeinoista on vilkasta ja asiallista. Keskustelua käydään myös asumisen ja taloyhtiöiden vinkkelistä. Taloyhtiöiden kustannuspaineet jatkuvat edelleen vuonna 2023. Monin osin voimakkaampi nousu on vasta tulossa, ainakin niissä kunnissa ja kiinteistöillä, joissa ei vielä kohdattu isoja nousupaineita energiakustannuksissa.

Energian raju kallistuminen, ja muut kustannusnousut on otettava lujaan otteeseen taloyhtiöissä. Kuluvana vuonna monissa kaupungeissa taloyhtiöiden kustannukset ovat nousseet hyvinkin runsaat 10 prosenttia, keskimäärin hieman alle 10 prosenttia.

Sota lisännyt inflaatiopaineita entisestään

Ukrainan sota läikkyy talouteenkin. Rakennuskustannukset ovat jatkaneet vuonna 2021 alkanutta nousuaan, sentään hieman vaimentuen. Rakennuskustannusten sekä kuluttajahintojen voimakas nousu hiipii montaa kanavaa pitkin kiinteistöjen kustannuksiin. Energiakustannukset ovat nousun kärjessä, mutta se ei ole koko kuva. Tuore esimerkki tästä on Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) päätökset nostavat ensi vuonna jätemaksuja 4,5 %, mutta vesimaksuja jopa 10 %. Perusteluissa oleva toteamus siitä, että korotuksen jälkeenkin Helsingin seudun vesi on moniin muihin kaupunkeihin nähden edelleen edullista, ei käyttäjäpäätä paljoa lohduta. Kokonaisuus ratkaisee, ja Helsingissä kaukolämmitteisen taloyhtiön hoitokuluihin on myös ensi vuodelle näköpiirissä miltei 10 % kulupaine.

Jos jotain positiivista, lämpimän veden käytön vähentäminen supistaa sekä vesilaskua että lämmityskustannuksia entistä enemmän. Jätehuollon kustannuksia voi hillitä lajittelemalla hyvin, ja virittämällä astioiden määrän, koot sekä kuljetusvälit tapauskohtaisesti parhaalla tavalla.

Taloyhtiön talouden peruspilarit oltava vahvat

Taloyhtiö jakaa saamansa laskut osakkailleen vastikeperusteiden mukaan maksettavaksi. Hyvin johdetulla taloyhtiöllä on yhdessä päätetyt ja riittävät maksuvalmiuspuskurit, sekä ajan tasalla olevat vastiketasot. Käsillä oleva kustannuspuhuri nostaa kantapään kautta esille sen, miksi taloyhtiön talous, ja maksuvalmius, mutta myös muut puskurit on oltava kunnossa.

Näinä aikoina vastiketasojen määrittelyssä on oltava tavanomaistakin huolellisempi. Ulkoapäin tuleva kustannuspaine on sellaista, jota ei ole nähty sitten 1990-luvun alun. Myös korjaushankkeisiin valmistautuminen vaatii huolellisuutta. Vaihtoehtoja on punnittava, ja yhä enemmän on myös taloudellisesti valmistauduttava ennalta hankkeisiin.  Kustannusten ja inflaation yleisen nousun kyljessä näyttämölle on astunut lainakorkojen nousu.

Taloyhtiöiden vastuuhenkilöt: Käyttäkää jäsenpalveluita hyödyksenne

Taloyhtiöiden talousarvioiden laatimistarpeisiin valmistellaan kaksi kertaa vuodessa Kiinteistöliiton jäsenpalveluiden valtakunnallinen Talousarvio-ohje. Sitä täydennetään vuodenvaihteen molemmin puolin myös alueyhdistysten kuntatasoisilla tariffitiedoilla. Ohje on saatavilla Jäsensivuilla.  Tätä ohjeistusta täydentää Kiinteistöliiton Talous- ja veroneuvonta neljänä päivänä viikossa sekä ajankohtaiskoulutukset kaikkialla Suomessa. Käytä hyväksesi nämä sparrausmahdollisuudet, jotta teet entistäkin parempia päätöksiä taloyhtiösi puolesta!

Jukka Kero

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton pääekonomisti.