Vastikerästeistä ja maksuvaikeuksista kyselytietoa

17.4.2019

Kiinteistöliitto toteutti helmikuussa taloyhtiöiden talous- ja rahoituskyselyn. Tarkoituksena oli syventää ja laajentaa käsitystä taloyhtiöiden taloustilanteesta ja rahoitusolosuhteista. Kyselyyn vastasi reilut 3000 vastaajaa kaikkialta Suomesta.

Tulosraportoinnista julkaistiin yhteenveto 11.4. Tässä lisätietoa tuloksista koskien vastikerästejä ja maksuvaikeuksien muutoksia.

Yli puolella taloyhtiöitä ei ole vastikerästejä ollenkaan

Miltei 60 prosentilla vastaajien yhtiöistä ei ollut alkuvuonna 2019 vastikerästejä ollenkaan. Taustamuuttujakohtaisista vertailuista voidaan nostaa esille muiden muassa se, että keskimääräistä vähemmän rästejä oli taloyhtiöissä, jotka osuivat rakennusvuodeltaan välille 1980 – 2015. Myös alle 10 huoneiston yhtiöissä raportoitiin muita vähemmän vastikerästejä.

Vanhoissa ja kaikkein uusimmissa taloyhtiöissä muita enemmän vastikerästejä

Muita enemmän rästejä puolestaan esiintyi vanhoissa taloyhtiöissä (1970-luvulle saakka) ja kaikkein uusimmissa taloyhtiöissä (rakennusvuosi 2016-2018). Myös niissä yhtiöissä, joissa sijoittajaosakkaiden osuus oli enemmän kuin 30 % kaikista huoneistoista, rästejä raportoitiin muita enemmän (rästittömien osuus 41 %).

Yhdentoista suurimman kaupungin kohdalla muita harvemmin rästejä raportoivat vantaalaiset, jyväskyläläiset ja kuopiolaiset taloyhtiöt. Keskimääräistä yleisimmin rästejä esiintyi turkulaisilla, kouvolalaisilla ja helsinkiläisillä taloyhtiöillä.

Maksuvaikeudet lisääntyneet eniten 1960- ja 1970-lukulaisten yhtiöiden osakkailla

Maksuvaikeuksien lisääntymisestä saatiin myös tietoa. Kahdeksan prosenttia vastaajista ilmoitti osakkaiden maksuvaikeuksien lisääntymisestä. Erot taustamuuttujakohtaisesti eivät olleet kovin suuria. Keskimääräistä hieman enemmän vaikeudet olivat kasvaneet 1960- ja 70-lukujen taloyhtiöissä.

Yhdentoista suurimman kaupungin vertailussa Espoossa, Oulussa ja Helsingissä maksuvaikeudet olivat lisääntyneet muita harvemmin, mutta Lahdessa, Kuopiossa ja Turussa taas keskimääräistä enemmän. Rakennusvuosien 2000 – 2015 yhtiöissä maksuvaikeudet olivat kasvaneet muita harvemmin.

Kaikkien uusimmissa taloyhtiöissä maksuvaikeudet olivat lisääntyneet keskimääräiseen tyyliin. Yhtiöissä, joissa sijoittajaosakkaiden osuus oli yli 30 %, maksuvaikeudet ovat lisääntyneet hieman keskimääräistä yleisemmin. Tämäkin lukema jäi kuitenkin 12 prosenttiin.

Jukka Kero

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton pääekonomisti