Viileää asumista

12.6.2020

Kesä ja kärpäset ovat täällä. Jotta kotona ei hiki virtaisi, on hyvä kiinnittää niin omassa arjessa kuin taloyhtiön suunnitelmallisessa toiminnassa huomiota ainakin seuraaviin asioihin kesäajan huoneilman lämpötilojen kurissa pitämiseksi.

1. Älä päästä aurinkoa kotiisi asumaan

Aurinko on odotettu kesäkaveri, mutta se on myös kesän ylilämpöongelmien aiheuttaja numero yksi. Jos vain suinkin on mahdollista, älä päästä aurinkoa porottamaan huoneeseen. Käytä siis aktiivisesti esimerkiksi sälekaihtimia.

Tehokkaimpia auringonsuojaustapoja ovat ikkunan ulkopuolella olevat varjostavat elementit kuten lipat, markiisit ja kaihtimet. Heikoimpia ratkaisuja ovat ikkunan sisäpuolella olevat ratkaisut kuten verhot, jolloin auringon lämpö on jo päässyt sisätilaan.

Jos ikkunoiden uusiminen on ajankohtainen korjaushanke, kannattaa jo hankesuunnitteluvaiheessa kiinnittää huomiota ikkunalasituksen auringonsuojaominaisuuksiin.

2. Huomioi omat tottumukset

Vältä ikkunan ja/tai parvekeoven pitämistä auki päiväsaikaan, jotta et turhaan päästä ylimääräistä lämpöä asuntoon. Kotoa olisi hyvä löytyä sekä ulko- että huoneilman lämpömittari tai -mittareita, jotta mahdollinen tuulettaminen tapahtuisi, kun ilma ulkona on viileämpää kuin sisällä. Parvekelasitus kannattaa pitää auki – varsinkin jos korvausilmaa otetaan asuntoon suoraan parvekkeelta.

Turhat sähkölaitteet kannattaa sammuttaa, jotta ei lisätä huonetilan lämpökuormaa. Kannattaa myös pohtia, onko hellepäivä paras hetki haudutella uunissa makoisaa ateriaa. Viimeistään nyt on hyvä varmistaa kylpyhuoneen mahdollisen sähköisen lattialämmityksen toiminta, jotta lattialämmitys ei huuda täyttä kurkkua kesäkuumalla.

3. Ilmanvaihdon tehostaminen yöaikaan ja järjestelmien fiksu toiminta

Kannattaa selvittää, onko mahdollista tehostaa asuntojen koneellista ilmanvaihtoa kesäöisin. Hyödyntämällä ilmanvaihdon yöaikaista tehostusta saadaan todennäköisesti aikaan muutaman asteen pudotus huoneilman lämpötiloissa, kunhan ulkoilma on viileämpää kuin huoneilma.

Koneellisen tulo-poisto-ilmanvaihdon osalta tulisi mahdollisuuksien mukaan varmistua, ettei tuloilmaa lämmitetä lämmön talteenoton ja/tai tuloilman jälkilämmityksen avulla kesällä. Samoin lämpimän käyttöveden kiertojohdon säätöjen tulisi olla kohdillaan, jotta kylpyhuoneiden mahdolliset kiertovesipatterit eivät hohkaisi mansikanpunaisena ja lisäisi tätä kautta ylilämpöongelmia.

4. Ilmalämpöpumppu apuun, mutta ei ilman taloyhtiön lupaa

Aina ei passiiviset keinot ja maalaisjärkeen pohjatuvat rutiinit riitä estämään kesäajan ylilämpöongelmia. Joskus riittävä vempele voi olla tuuletin, joka ei viilennä ilmaa, mutta saa sen liikkeelle. Viime kesinä entistä enemmän kiinnostusta ovat herättäneet ilmalämpöpumput ja niiden hankinta viilennyskäyttöön – myös kerrostaloissa.

Tyypillisen ilmalämpöpumpun asentamiseen tarvitaan taloyhtiön lupa. Pohdittaessa taloyhtiössä ilmalämpöpumppuasioita on hyvä kiinnittää huomiota muun muassa mihin ja miten ulko- ja sisäyksikkö aiotaan asentaa, miten läpivienti ja sen tiivistäminen aiotaan toteuttaa ja kuinka toteutetaan kondenssiveden poisjohtaminen.  Lisäksi on muistettava, että ilmalämpöpumpun saa asentaa vain kylmäpätevyyden saanut urakoitsija. Jos asennustyöt edellyttävät sähkötöitä, urakoitsijalla on oltava myös sähköpätevyys.

Apuja taloyhtiön ilmalämpöpumppupohdintaan saa ohjeistuksesta ilmalämpöpumpun asentamisesta kerrostaloasuntoon. Ohje on saatavilla myös Kiinteistöliiton jäsensivuilta.

5. Pakkaa eväät mukaan ja lähde nauttimaan ulos aurinkoisesta kesästä

Jos vain on mahdollista, nauti kesäajan lämmöstä raikkaassa ulkoilmassa.

Petri Pylsy

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton johtava asiantuntija (energia ja ilmasto)