Toimet väärinkäytöksen uhatessa

Joskus taloyhtiön avaimet voivat valitettavasti joutua vääriin käsiin ja tällöin on tärkeää toimia ripeästi, jotta vahinkoja voidaan ehkäistä mahdollisimman tehokkaasti. Mikäli ilmenee uhka putkilukossa oleviin avaimiin kohdistuvista väärinkäytöksistä, kannattaa harkita hätätoimena reittiavainten poistamista putkilukosta ja tarvittaessa uudelleensarjoituksia välttämättömässä laajuudessa.

Taloyhtiön kannattaa olla omaan kiinteistövakuutusyhtiöön yhteydessä sen selvittämiseksi, millaisiin suojaustoimiin asiassa on tarpeen ryhtyä vakuutussopimuksen näkökulmasta ja toimia näiden ohjausten mukaisesti.

Asukkaita on tärkeä viivytyksettä informoida tilanteesta ja jatkotoimista asian tiimoilta! Näin asukkaat voivat varautua ja ryhtyä osaltaan tarvittaviin toimiin turvallisuuden takaamiseksi.

Asunto-osakeyhtiölain lähtökohta on, että olennaisesti asumiseen tai asumiskustannuksiin vaikuttavat asiat tulee viedä yhtiökokouksen päätettäväksi. Vähäistä suurempi lukitusjärjestelmän uudistus on lähtökohtaisesti yhtiökokouksen päätettävä asia.

Huomionarvoista kuitenkin on, että hallituksella on oikeus ja jopa velvollisuus tehdä päätös välttämättömistä hätätoimista, jos yhtiökokouksen päätöstä ei voida odottaa aiheuttamatta yhtiön toiminnalle olennaista haittaa. Tällaisista toimista on ilmoitettava mahdollisimman pian osakkeenomistajille esimerkiksi yhtiökokouskutsun toimitustavalla. Jos yhtiöltä puuttuu hätätoimiinkin vaadittava rahoitus, tulee asia vastikevaikutuksineen saattaa yhtiökokouksen päätettäväksi välttämättömien hätätoimien jälkeen.