Vastauksia kysymyksiin pelastussuunnitelmasta

Pelastussuunnitelmiin liittyviin kysymyksiin on alle koottu vastauksia etenkin taloyhtiöiden ja asukkaiden kannalta.

Onko taloyhtiöllä oltava pelastussuunnitelma?

Taloyhtiöllä on oltava pelastussuunnitelma, mikäli sen hallinnoimassa rakennuksessa on vähintään kolme asuinkäyttöön yhtiöjärjestyksessä yksilöityä asuinhuoneistoa.

Mitä pelastussuunnitelmassa on huomioitava?

Lähtökohtaisesti pelastussuunnitelmassa on oltava selostus:

1. vaarojen ja riskien aiheuttamista johtopäätöksistä;
  2. rakennuksen ja toiminnassa käytettävien tilojen turvallisuusjärjestelyistä;
  3. asukkaille ja muille toimijoille annettavista ohjeista onnettomuuksien ennalta ehkäisemisestä ja onnettomuus- ja vaaratilanteissa toimimiseksi sekä
  4. mahdollisista muista kohteen omatoimiseen varautumiseen liittyvistä toimenpiteistä.
  5. Lisäksi on tarpeen mukaan otettava huomioon, kohteen tavanomaisesta poikkeava käyttö tai tilapäinen käyttötavanmuutos ja se, miten pelastuslain 14 § mukainen varautuminen toteutetaan poikkeusoloissa.

Miten suunnitelman asiat tulee saattaa asukkaiden ja muiden kiinteistön käyttäjien tietoon?

Pelastussuunnitelma tulee pitää ajan tasalla ja siitä on tiedotettava tarvittavalla tavalla asianomaisen rakennuksen tai muun kohteen asukkaille tai työntekijöille sekä muille, joiden on osallistuttava pelastussuunnitelman toimeenpanoon. Vastuu tiedottamisesta on asunto-osakeyhtiön hallituksella ja/tai isännöitsijällä tai erikseen sovittaessa asukastoimikunnan tai erillisen turvatiimin tehtävänä.

Olennaista on tiedostaa asukkaiden oikeus perehtyä pelastussuunnitelmaan ja siihen liittyviin ohjeisiin.  Pelastussuunnitelma tulee jakaa jokaiseen huoneistoon. Vuokralaisille kannattaa antaa pelastussuunnitelma vuokrasopimuksen teon yhteydessä. Pelastussuunnitelmasta on hyötyä ainoastaan, jos asukkaat tosiasiallisesti tutustuvat sen sisältöön.

Lisätietoa SPEK:n ohjeessa: Asuinkiinteistön pelastussuunnitelman laadinta

Kuka laatii pelastussuunnitelman ja vastaa sen laatimisesta?

Hallitus ja isännöitsijä vastaavat, että pelastussuunnitelma on olemassa. Pelastussuunnitelma voidaan laatia itse tai käyttää konsulttia.

Keneltä voi kysyä oman taloyhtiön pelastussuunnitelmasta ja mistä sen löytää?

Toivottavaa olisi, että suunnitelma olisi jaettu taloyhtiössä jokaiseen huoneistoon. Ellei pelastussuunnitelmaa ole jostain syystä jaettu huoneistoon, voi suunnitelmaa tiedustella esimerkiksi hallituksen edustajalta tai isännöitsijältä.

Lisätietoa SPEK:n pelastussuunnitelmaoppaass: Pelastussuunnittelu - opas asuinrakennuksen pelastussuunnitelman tekoon