Tervetuloa Ikä- ja muistiystävällinen taloyhtiö -hankkeen sivuille

Kiinteistöliiton jäsenyhdistysten ja Ympäristöministeriön rahoittaman hankkeen tavoitteena on jakaa taloyhtiöille ja niiden asukkaille tietoa ikääntymisen vaikutuksista asumiseen. Hankkeessa kehitetään toimintamalleja ikääntymisestä ja muistiongelmista kumpuavien haasteiden ennakoimiseen ja ratkomiseen. Päävastuullisena toteuttajana toimii Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi.

Hankkeen edetessä tältä sivustolta löytyy tietoa, mm. turvallisuussuunnittelusta, esteettömyyskorjauksista, muistisairaiden asumisen haasteisiin vastaamisesta ja yhteisöllisyyden edistämisestä taloyhtiöissä.

Kiitos kaikille hankkeen kyselyihin vastanneille

Maaliskuisessa kyselyssä kartoitettiin taloyhtiöiden ikäystävällisen asumisen kehittämistarpeita.

Kyselyyn saatiin 3000 vastausta eri puolilta Suomea, paljon kirjallisia vastauksia ja 881 pilottikokeilutoivetta. Tuloksista julkaistaan raportti syksyllä 2024.

Kaikille sähköpostiosoitteensa jättäneille lähetettiin pilotteihin liittyvä jatkokysely. 160 vastanneen joukosta valitaan taloyhtiöitä eri puolilta Suomea erityyppisistä taloyhtiöistä. Valituille ilmoitetaan kesäkuun aikana. Pilottien kokemuksista kerrotaan myöhemmin tällä sivustolla ja hyviä käytäntöjä on mahdollista soveltaa omassa taloyhtiössä

Hankkeen infowebinaari pidettiin 14.3. klo 15.00–16.30. Katso ohjelma

Asumisneuvonta ikääntyvien asumisen haasteista Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöiden edustajille

ma–pe klo 9–15 numerossa (02) 724 9203.

Neuvontaa antaa hanketyöntekijä Maura Tiuraniemi vuosina 2024–25.

maura.tiuraniemi@kiinteistoliitto.fi