Sähköautojen latauspisteiden toteuttaminen taloyhtiössä

Latausvalmiutta taloyhtiöissä koskeva lainsäädäntö velvoittaa taloyhtiöt, joilla on vähintään viisi pysäköintipaikkaa, asentamaan autopaikoille latausvalmiuden seuraavan rakennuslupaa edellyttävän, autopaikkoja tai niiden sähköjärjestelmää koskevan laajemman korjaushankkeen yhteydessä. Velvoitetta ei ole latauspisteiden asentamiseen, vaan valmiuden toteuttamiseen.

Taloyhtiössä kannattaa keskustella latauspisteiden toteuttamisen tarpeesta ja toteuttamisen edellytyksistä osakkaiden sekä asukkaiden kanssa etukäteen, jo ennen kuin asukkaat hankkivat sähkö- tai hybridiautoja.

On useita erilaisia tapoja toteuttaa sähkö-ja hybridiautojen latauspisteitä taloyhtiössä niin hallinnollisesti kuin teknisesti. Latauspisteitä voi toteuttaa

• taloyhtiön hankkeena
  • yksittäisen osakkaan muutostyönä tai
  • osakasvähemmistön hankkeena.

Ohje sähköautojen latauspisteiden toteuttamiseksi

Kiinteistöliitto on julkaissut ohjeen taloyhtiöille sähköautojen latauspisteiden toteuttamiseksi. Ohjeen tarkoitus on selventää niitä toimia, mitä taloyhtiössä vaaditaan sähköautojen latauspisteiden toteuttamiseksi taloyhtiön hankkeena, yksittäisen osakkaan muutostyönä tai osakasvähemmistön hankkeena. Tämä 18.10.2023 päivitetty ohje on vapaasti saatavissa Issuu.com-palvelusta Kiinteistöliiton tililtä - klikkaa tästä!

Katso verkkoluento

Sähköautojen latauspisteet taloyhtiöissä -webinaarin 13.9.2022 tallenne on avoimesti kaikkien katsottavissa Kiinteistöliiton YouTube-videokanavalta. Katso tallenne - klikkaa tästä!