× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Säästämällä sähköä ehkäiset sähkökatkoja

Jokainen Suomessa asuva ihminen voi helpottaa sähkön riittävyyttä ja ehkäistä sähkökatkojen tarvetta säästämällä energiaa. Lyhyitä tunnin tai parin tunnin mittaisia suunnitellusti kiertäviä sähkökatkoja voidaan joutua tekemään Suomessa, jos sähkön kysyntä ylittää tarjonnan. Mikäli mediassa tuodaan esiin viestiä sähkön käytön rajoittamisesta, se on syytä ottaa tosissaan.

Erinomaisia vinkkejä energiansäästöön tarjoaa valtakunnallinen Astetta alemmas -kampanja, jossa myös Kiinteistöliitto on mukana. Sähkökatkoja ehkäisee erityisesti sähkön käytön välttäminen huippuaikoina eli arkiaamuisin klo 7-10 ja iltaisin 16-20. Siirtämällä sähkönkäyttöä näiden tuntien ulkopuolelle vähennetään sähkökatkojen riskiä.

Kaikkia tarvitaan sähkön säästötalkoisiin

Talvella sähkönkulutus nousee normaalia korkeammaksi väistämättä. Suomalaiset ovat onnistuneet vähentämään selvästi sähkön käyttöään. Lisää säästöä kuitenkin tarvitaan, jotta vältyttäisiin sähkökatkoilta. Sähkön säästämisellä on suuri merkitys erityisesti silloin, kun sähköpula voidaan ennustaa etukäteen.

Sähkönsäästötalkoisiin tarvitaan kaikkia suomalaisia sähkösopimuksen hinnasta riippumatta. Kotitalouksissa kannattaa laskea huonelämpötilaa ja mukavuussyistä päällä olevaa lattialämmitystä kannattaa säätää pienemmälle. Sähköä kuluttavien kodinkoneiden, kuten uunin, kuivausrummun ja pyykkikoneen käyttöä kannattaa välttää kulutuksen huippuaikoina.