
Tyytymättömyyttä isännöintiin?
Isännöinnin hankkiminen on asunto-osakeyhtiön ja isännöinnin välinen sopimusasia. Hallituksen on hyvä tuntea isännöintisopimuksen ja siten hankittujen isännöintipalvelujen sisältö sekä toimitusehdot. Jos taloyhtiö on tyytymätön isännöintipalveluun, kannattaa tilanteeseen puuttua esimerkiksi reklamoimalla tai käynnistämällä neuvottelut palvelun parantamiseksi. Valittavassa keinossa ja menettelyssä on noudatettava sopimuksen mukaista menettelyä.
Isännöintipalvelut kannattaa kilpailuttaa tarvittaessa. Asunto-osakeyhtiön tarpeiden tunnistamiseksi ja tarjousvertailun helpottamiseksi tarjouspyyntödokumentaatioon kannattaa panostaa. Kilpailutuksessa ja taloyhtiön tarpeiden tunnistamisessa kannattaa hyödyntää mm. Asunto-osakeyhtiön isännöintitehtäväluetteloa.
Hallitus päättää isännöitsijän erottamisesta ja uuden isännöitsijän nimittämisestä. Isännöintisopimuksesta tulee irtautua sopimuksessa sovittua päättämismenettelyä. Isännöintisopimus voi päättyä määräajan kulumisen perusteella automaattisesti tai se voidaan päättää irtisanomalla sopimus irtisanomisaikaa noudattaen tai purkamalla sopimus olennaisen sopimusrikkomuksen perusteella.
Isännöitsijänvaihdos on syytä toteuttaa hallitusti ja katkoitta. Näin isännöinnin tehtävät eivät jää hallituksen hoidettavaksi.