× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.

Vastikkeet päätetään yhtiökokouksessa

Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä yhtiövastike maksettavaksi siten, että tiettyjä menoja varten on eri maksuperuste tai että maksuvelvollisuus koskee vain tiettyjen osakkeiden omistajia. Eri tyyppisten tilojen hallintaan oikeuttavien osakkeiden osalta voi vastike olla määritelty taloyhtiön yhtiöjärjestyksessä erilaiseksi.

Vastikkeen maksuperusteena voi olla esimerkiksi huoneiston pinta-ala, osakkeiden lukumäärä taikka sähkön, lämmön tai muun hyödykkeen todellinen tai luotettavasti arvioitavissa oleva kulutus. Tärkeää on tuntea tältä osin oman taloyhtiön yhtiöjärjestyksen sisältö!

Yhtiövastikkeella voidaan kattaa taloyhtiön menot, jotka aiheutuvat:

1. kiinteistön hankinnasta ja rakentamisesta
  2. kiinteistön ja rakennusten käytöstä ja kunnossapidosta
  3. kiinteistön ja rakennuksen perusparannuksesta, lisärakentamisesta ja lisäalueen hankkimisesta (uudistus)
  4. yhtiön toimintaan taikka kiinteistön tai rakennuksen käyttöön liittyvän hyödykkeen yhteishankinnasta sekä
  5. muista yhtiölle kuuluvista velvoitteista.

Hoitovastike ja pääomavastike selviävät yhtiöjärjestyksestä

Yhtiövastike voi pitää sisällään useita eri vastikkeita, kuten hoitovastikkeen sekä mahdollisen pääomavastikkeen (rahoitusvastike tai remonttivastikkeet eri korjaushankkeisiin). Yhtiövastike on eri vastikkeiden yhteissumma.

Hoito- ja mahdollinen pääomavastike voivat määräytyä eri perusteilla. Tärkeää on, että nämä eivät mene sekaisin taloyhtiön kirjanpidossa, vaan kummallakin vastikkeella katetaan vain niitä kuluja, joihin kyseinen vastike on tarkoitettu.

Jos yhtiöjärjestyksessä määrätään pääomavastikkeesta ja jollei yhtiöjärjestyksessä toisin määrätä, pääomavastikkeella katetaan pitkävaikutteiset menot, jotka aiheutuvat kiinteistön ja rakennuksen hankinnasta, rakentamisesta, peruskorjauksesta ja uudistuksesta.