Toiminnantarkastus taloyhtiössä – mitä ja miten?

Toiminnantarkastuksen tavoitteena on tarkastaa taloyhtiön taloudenpitoa ja hallintoa riittävissä määrin sen toteamiseksi, onko taloyhtiön ja sen johdon toiminta ollut asianmukaista. Toiminnantarkastus on sen tarkastamista, että yhtiön päätökset on tehty asunto-osakeyhtiölain ja muiden säännösten mukaisesti. Päätösten arviointi mielipidekysymyksenä ei kuulu toiminnantarkastajalle.

Toiminnantarkastus on ensisijaisesti tarkoitettu palvelemaan taloyhtiön osakkaiden tiedontarpeita sekä lisäämään luottamusta ja avoimuutta taloyhtiön hallintoon ja toimintaan. Taloyhtiön osakkaille toiminnantarkastus näkyy toiminnantarkastuskertomuksen kautta, joten selkeä ja informatiivinen raportointi on tärkeää.

Toiminnantarkastus on lähtökohtaisesti vuositarkastusta eli tarkastus suoritetaan tilikauden päättymisen jälkeen. Toiminnantarkastajan on kuitenkin hyvä valmistautua tarkastukseen jo tilikauden aikana.

Tulostettava pdf-ohje toiminnantarkastajalle - klikkaa tästä! Toiminnantarkastaja voi tulostaa ohjeen itselleen. Myös isännöitsijä tai joku hallituksen jäsenistä voi tulostaa ohjeen taloyhtiön yhtiökokouksen valitsemalle toiminnantarkastajalle.

Lisätietoa: