Hallitus

Miten hallituksen kannattaa kokoontua koronavirukseen liittyvien rajoitusten aikana?

(19.3.2020)

Asunto-osakeyhtiölain mukaan hallituksen on kokoonnuttava tarvittaessa. Hallinnon hoidon edellyttämät välttämättömät päätökset on tehtävä hallituksessa koronaviruksen leviämisestä riippumatta. Asunto-osakeyhtiölaki säätää hallituksen kokoontumisesta hyvin suppeasti. Kukin hallitus päättää siten omat työskentelytapansa. Nyt kun koronavirukseen liittyen on asetettu kokoontumisrajoitteita ja viruksen leviämistä halutaan estää, kannattaa muistaa, että hallituksen käytettävissä on myös sähköpostitse, puhelimitse tai erilaisilla kokousalustoilla (esim. Skype, Teams) pidettävät kokoukset. Hallituksen tulee valita sellainen etäpäätöksenteon muoto, mikä on kaikille hallituksen jäsenille mahdollinen.

Milloin hallituksen tilinpäätöskokous tulisi viimeistään pitää?

(30.3.2020)

Yhtiökokous on pidettävä kuuden kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Tilinpäätös tulee puolestaan laatia 4 kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Tilinpäätös on laadittu, kun tilinpäätös on allekirjoitettu. Hallituksen tilinpäätöskokouksessa käsitellään ja allekirjoitetaan tilinpäätös, joten kokoukset on pidettävä huhtikuun loppuun mennessä. Hallitus voi kuitenkin pitää kokoukset esim. sähköpostitse ja tilinpäätös voidaan kierrättää hallituksen jäsenten allekirjoitettavana. Näin vältytään ylimääräisiltä kohtaamisilta.

Tilinpäätöksen laatimisajan pidennys:

Kirjanpitolautakunta on 25.3.2020 antanut ohjeen tilinpäätöksen laatimisajan pidennyksestä.

Kirjanpitolautakunnan poikkeuslupa koskee myös asunto-osakeyhtiöitä ennen 25.3.2020 päättyneiden tilikausien osalta. Tilinpäätöksen laatimisajasta poikkeaminen edellyttää, että asunto-osakeyhtiön hallitus päättää poiketa tilinpäätöksen laatimisajasta. Päätös on tehtävä ennen kuin on kulunut 4 kuukautta tilikauden päättymisestä.

Yhtiön tulee kuitenkin huomioida, että jos asunto-osakeyhtiö joutuu maksamaan tilikaudelta veroa, on ilmoitus verottajalle edelleen tehtävä lain mukaisessa määräajassa eli 4 kuukauden kuluessa tilikauden päättymiskuukauden jälkeen.