Vuokrasuhteet

Taloyhtiön omistaman liiketilan vuokralainen on vaatinut vuokranalennusta koronaan liittyvän asiakaskadon johdosta. Miten meidän kannattaa toimia?

(19.3.2020)

Taloyhtiön on syytä neuvotella vuokralaisen kanssa. Ensisijaisesti kannattaa pyrkiä helpottamaan vuokralaisen tilannetta sopimalla lisämaksuajasta. Toissijaisesti vuokralaisen kanssa voi sopia määräaikaisesta vuokranalennuksesta. Muutokset sopimukseen tehdään yhdessä sopien ja sopimusmuutoksista kannattaa sopia kirjallisesti.

Muutoksia harkittaessa on arvioitava joustojen vaikutus taloyhtiön omaan talouteen. Taloyhtiön on pystyttävä täyttämään omat taloudelliset velvoitteensa normaalisti. Jos taloyhtiön vuokratuotto vähenee, kasvavat osakkaiden maksuvelvoitteet. Koronavirus voi heikentää myös osakkaiden vastikkeenmaksuvalmiutta. On hyvä pohtia, miten taloyhtiön kuluihin saadaan tarvittaessa joustoa.

Kuka päättää taloyhtiön vuokralaisen vuokranalennuksesta?

(27.3.2020)

Lähtökohtaisesti vuokranalennuksesta voi päättää yhtiön hallitus. Jos yhtiöllä on useita vuokralaisia tai jos yhdenkin vuokralaisenkin vuokranalennus saa aikaan sen, että vastikkeita joudutaan nostamaan, kannattaa vuokran alentamista koskeva asia viedä yhtiökokouksen päätettäväksi. Yhtiökokouksen järjestämisessä tulee pyrkiä hyödyntämään etäosallistuminen mahdollisimman laajasti.

Asun kunnallisessa vuokrataloyhtiössä ja minut on lomautettu. Taloustilanteeni ei ole kovin hyvä. Voinko saada vuokranalennusta?

(4.5.2020)

ARA (Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus) on julkaissut Ohjeita vuokranantajille: koronaepidemian vaikutuksista vuokranmaksuun ja yleishyödyllisyyteen.