Kiinteistön palvelut

Kuinka usein ilmansuodattimet tulee vaihtaa riskiryhmään kuuluvien asukkaiden asunnoissa?

(26.5.2020)

Vaihtovälin tulisi olla normaali myös riskiryhmien asunnoissa koronapandemian aikana, jotta voidaan turvata riittävä ilmanvaihto ja näin ollen taata terveyttä edistävä sisäilma asukkaille. THL:n ohje asuntojen ilmansuodattamien vaihtoon koronapandemian aikana.

Haluaisimme tihentää siivoussopimuksen mukaista siivousväliä, miten toimimme?

(19.3.2020)

Siivouspalvelun sisällöstä on sovittu siivoussopimuksessa. Jos siivousväliä halutaan tihentää sovitusta, on kyse sopimusmuutoksesta. Siivousyritykseltä kannattaa pyytää tarjous asiasta ja jos tarjous on hinnan ja muiden ehtojen puolesta hyväksyttävä, kannattaa siivousyritykseltä pyytää sopimusmuutosasiakirja tai uusi sopimus allekirjoitettavaksi.

Voimmeko velvoittaa asukkaat ilmoittamaan yhtiölle, jos heillä on todettu koronavirustartunta?

(19.3.2020)

Yhtiö voi pyytää asukkaita ilmoittamaan asiasta hallitukselle ja isännöinnille. Tieto on yhtiölle tärkeä, jotta mm. siivousta voidaan tarvittaessa tehostaa. Yhtiölle ei kuitenkaan ole keinoa velvoittaa asukkaita ilmoittamaan kyseistä tietoa. Jos yhtiö saa tiedon asukkaan koronavirustartunnasta, altistuksesta tai karanteenista, on kyseessä henkilötieto, jota hallituksen ja isännöinnin on käsiteltävä luottamuksellisesti.