Kunnossapitotarveselvitys

Asunto-osakeyhtiölaki edellyttää, että taloyhtiön hallitus esittää kunnossapitotarveselvityksen vuosittain varsinaisessa yhtiökokouksessa.

Kunnossapitotarveselvityksen pohjalta voidaan käydä yhtiökokouksessa keskustelua, mutta kyse ei ole päätösasiasta, eikä kunnossapitotarveselvityksen sisältöä keskustelun perusteella muuteta. Varsinaiset päätökset kunnossapitotöiden aloittamisesta on tehtävä erikseen.

Kunnossapitotarveselvitys on hallituksen kirjallinen käsitys yhtiön rakennusten ja kiinteistöjen kunnossapitotarpeista seuraavan viiden vuoden ajaksi. Kunnossapitotarveselvitykseen sisällytetään toimenpiteet, jotka vaikuttavat olennaisesti osakehuoneiston käyttämiseen, yhtiövastikkeeseen tai muihin osakehuoneiston käytöstä aiheutuviin kustannuksiin.

Malli jäsentalojen käytettäväksi

Kiinteistöliiton jäsentalojen käyttöön on jäsensivuilla valmis mallilomake, johon taloyhtiö voi täyttää omat tietonsa. Tämä lomake löytyy osoitteesta www.kiinteistoliitto.fi/jasensivut/lomakkeet.

Rakennuksen kuntosovellus Rakua käyttämällä voivat jäsentalot tehdä ja tulostaa käyttöönsä kunnossapitotarveselvityksen. Lue lisää Rakusta